استمناء اسارت جسم و روح

استمناء اسارت جسم و روح

امام علی - علیه السلام - فرمود: کسی که در راه فرمانبرداری از خدا و دوری از نافرمانی او با نفس خویش مبارزه کند، نزد خدای سبحان منزلت شهید را دارد
استمناء اسارت جسم و روح

استمناء اسارت جسم و روح

امام علی - علیه السلام - فرمود: کسی که در راه فرمانبرداری از خدا و دوری از نافرمانی او با نفس خویش مبارزه کند، نزد خدای سبحان منزلت شهید را دارد

خودارضائی گناهی کبیره

گناه استمناء در دین



از نظر اسلام خوارضایی یکی از گناهان کبیره به حساب می اید مطمئنا هر انچه از نظر اسلام نقض شده باشد از نظر جسمانی یا روح برای انسان مضر بوده، حتی امروزه علم پزشکی و روانشناسی کشف شده. اعتیاد به خودارضائی یک عمل ویرانگر می باشد، در ضمن هیچ یک از اسیب های خودارضایی به اهمیت اسیب معنوی نیست، زیرا جان و دل و حقیقت وجود ادمی تباه می شود خودارضائی از نظر دین اسلام گناه است و به تعبیر قران گناه باعث زنگ زدگی دلها می شود، 

 


«چنین مباد! بلکه اعمال(ناشایست) دل های انان را زنگار  زده است». (مطففین (83) ایه 14)

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید از ایه شریفه سه نکته استفاده میشود

1- نفس ادمی به حسب طمع اولیه اش صفا و جلایی دارد که با داشتن ان، حق را ان طور که هست درک می کند و ان را از باطل، و نیز خیر را از شر تمیز می دهد.

2- اعمال زشت، نقش و صورتی به نفس و روح انسان میدهند و نفس ادمی را به ان صورت در می اورند.

3-این نقوش و صورت ها مانع ان است که نفس ادمی حق را درک کند و میان ان و درک حق حائل می شود.

به نظر تمام فقها هر عملی به غیر از راه شرعی (ازدواج) که موجب شود منی از انسان خارج شود حرام قطعی و جزء گناهان کبیره است و هیچ عذری هم موجب جواز این عمل نمی شود.


به نظر علمای علم اخلاق، این عمل یکی از بزرگترن موانع رشد و تعالی انسان است به طوری که بزرگان علم اخلاق، این عمل را یکی از بزرگترین موانع رشد و تعالی انسان است به طوری که بزرگان علم اخلاق نظیر مرحوم سید عبدالله شبر می گوید:

«وقتی الت حرکت می کند دو سوم عقل زایل می شود.»



فردی از امام صادق(ع) در مورد خود ارضایی سوال کرد،حضرت فرمود: گناه بسیار بزرگی است که خدای تعالی در قرآن،مردم را از آن نهی کرده است.اگر من بدانم کسی چنین عمل زشتی را انجام دهد با او هم غذا نخواهم شد.

فرد سوال کننده درخواست کرد که امام آنچه در قرآن امده در این مورد آمده است را بیان کند و حضرت (ع) چنین فرمود:پس کسانی که در غیر از موارد

ازدواج و مالکیت کنیز،شهوت رانی کنند،افراد متجاوزی هستند؛البته استمناء نیز منظور جمله است.

سوال کننده پرسید:کداک گناه بزرگتر است؟زنا یا استمناء؟

حضرت فرمود استمناء گناه بزرگی است.همه ی گناهان در پیشگاه خدا بزرگ است چراکه در هر گناهی،نافرمانی خدا است و خدای بزرگ بندگان نافرمان را دوست ندارد.

اگر خدا بندگان را از این گناه بزرگ منع می کند دلیلش آن است که: استمناء از کارهای شیطان است و خدا می فرماید:پیروی از شیطان نکنید که یقینا" او دشمن آشکار شماست.

و در جای دیگر فرموده است:محققا شیطان دشمن شماست.پس با او دشمن باشید و بدانید که شیطان طرفداران خود را به سوی خود می خواند تا آنان را در آتش دوزخ وارد کند.

مردی را نزد حضرت علی (ع) آوردند که مرتکب این گناه بزرگ شده بود.حضرت آنقدر به دست او زد تا سرخ شد،سپس وسایل ازدواج این شخص را از بیت المال فراهم کرد.

نتیجه گیری:همان طور که می دانید خداوند بسیاری از کارها را برای انسان ،حلال و بسیاری دیگر را حرام دانسته است.استمناء یکی از کارهایی است که در دین مقدس اسلام نهی شده است؛چرا که این کار عوارض و گرفتاری های بسیاری را به دنبال دارد؛گفتنی است که همه ی گناهان در پیشگاه خداوند متعال،ناپسند و زشت محسوب می شوند و نباید هیچ گناهی را کوچک شمرد.

فقط کافی است که انسان به کارهای پسندیده و حلال روی بیاورد و به دستور اءمه معصومین و رسول خدا(ص) گوش فرا دهد

برگفته از کتاب ترجمه  شرح تجدید،ص 575



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.